Stránky

6. 7. 2016

Ľudmila Ulická: Zelený stan // ruská mozaika plná príbehov


Ľudmila Ulická je uznávaná ruská autorka, ktorá sa mi dostala do povedomia práve svojím románom Zelený stan. Objemná 500 stranová kniha toho obsahovo pojme naozaj veľa. Autorka nám predstaví niekoľko desiatok postáv a prevedie nás povojnovým Ruskom. Pokiaľ máte radi košaté opisy a rozvetvené rodiny (také príznačné pre ruskú klasickú literatúru), Zelený stan je pre vás ako stvorený.

Ja som s románom, aj keď ide o dielo naozaj zaujímavé, mala trošku problém. Podľa mňa totiž nejde o román, ale o kolekciu poviedok o navzájom prepojenej komunite ľudí. Na začiatku sa zdá, že si Ulická vybrala na mušku troch hlavných hrdinov, ktorých životné osudy bude sledovať. A áno, autorka nás ich životom naozaj prevedie, no popri tom nám ponúkne ešte príbehy desiatok ďalších postáv, s ktorými "hlavní" hrdinovia prišli do styku. Osobne som veľmi postrádala hlbší kontakt aspoň s jednou postavou.

Ulická vytvorila naozaj obrovskú ruskú mozaiku, kde má každý kúsok svoje nezastupiteľné miesto, no celkový obraz vo mne nevyvolal hlbšie emócie. Predpokladám však, že autorkin hlavný zámer bolo vykresliť danú dobu a myslím, že to sa jej aj podarilo. Ulická ponúka čitateľovi veľa referencií o vtedajších ruských spisovateľoch či politikoch, no keďže slovenský preklad neobsahoval vysvetlivky pod čiarou a ja osobne nie som nejaký veľký rusofil, ako obyčajný čitateľ som sa strácala a určite som z príbehu nevyťažila maximum. Občas sa mi zdalo, akoby autorka písala príbeh o Rusku pre Rusov, no spomínané poznámky pod čiarou by tento malý zádrheľ hravo vyriešili.

Aj napriek môjmu zdanlivému remcaniu knihu určite odporúčam, ide o kvalitné dielo, ktorého prečítanie rozhodne nebude strata času. Ulická píše inteligentne a zaujímavo a nabudúce by som si  rada prečítala jej ďalšiu knihu Daniel Stein, tlmočník. Tak snáď mi tá sadne viac :)

Petra


4 komentáre:

  1. Super postřehy, Petí :) Já se na knihy sama chystám a nesmírně těším, ale mám takový pocit, že si ji nechám až na dlouhé zimní večery :)
    Měj se krásně

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem Hanka :) No, myslím, že je to naozaj skvelá kniha na daždivé jesenné alebo chladné zimné počasie. Som zvedavá, ako ti sadne, prajem príjemné čítanie :)

      Odstrániť
  2. Já knihu doporučuji číst na dlouhé cestě dopravním prostředkem nebo někde u vody na slunci. Nebylo to vždy veselé čtení. Souhlasím s tím, že se autorka mohla pořádně věnovat jedné, dvěma postavám a nezahlcovat příběh tolika "hrdiny", bylo občas těžké se zorientovat v tom, kdo je kdo.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mne vadili podobné veci, ako tebe, že mi autorka v jednej "poviedke" prezradila niečiu smrť a potom, o 20 strán ďalej, sa mŕtvy hrdina objavuje opäť na scéne. Ale som rada, že som si to prečítala, rozhodne hodnotný kus literatúry.

      Odstrániť