Stránky

2. 8. 2015

Stephanie Oakes: The Sacred Lies of Minnow Bly / Tlieskam autorke (pretože mám čím)!


Autor: Stephanie Oakes
Originálny názov: The Sacred Lies of Minnow Bly
Počet strán: 400
Goodreads



"It was the greatest battle of my childhood, trying to determine whether I was allowed to hate someone so full of God. I figured it out, in the end."



Nepovažujem sa za čitateľského nováčika. Predsa len, mám už čo-to načítané, rada mením žánre a aj jazyky, v ktorých čítam a tak ma prekvapí už len máločo. Môžem teda s veľkým potešením povedať, že knihe The sacred lies of Minnow Bly sa podarilo nielen prekvapiť a zaujať, ale táto kniha sa predrala na prvé miesto TOP kníh, ktoré som prečítala v roku 2015 (spolu ich doteraz bolo niečo cez päťdesiat).

Príbeh začína uväznením mladého dievčaťa, ktoré policajti našli ticho sedieť vedľa dobitého mladého muža. Keď chceli dievčaťu nasadiť putá, zistili, že nemajú ako, pretože jej niekto pred časom odsekol obidve ruky. Celý príbeh je retrospektívou života 16-ročnej Minnow, ktorá bola od útleho detstva vychovávaná v sekte uprostred americkej divočiny a jej pohľad na svet je úplne iný, ako ten náš. Myslím, že viac o deji rozprávať netreba a len dopredu upozorním, že na knihu je dobré si vyčleniť voľný víkend. Je totiž skoro nemožné ju odložiť, ak ste v čítaní niekde uprostred. 

Som zvyknutá na to, že príbehy o sektách vždy šokujú, zamrazia či vyvolajú rôzne nepríjemné pocity odporu, hnevu a nespravodlivosti. To všetko sa knihe bez zaváhania podarilo, no to nie je všetko. Autorka majstrovsky postavila proti sebe klady a zápory ľudskej duše. Do ringu postavila omamný pocit kontroly často krát vedúci k brutalite a násiliu a na stranu druhú, ako zdanlivého bieleho koňa, stavia prastarú túžbu človeka niekam patriť. To všetko okorenila túžbou dospievajúceho dievčaťa poznať dôvod, prečo sa nemôže učiť čítať, prečo nemôže spievať či maľovať.. a ak je Boh svetlo, čo je potom tma?

Pokiaľ sa bojíte, že je kniha príliš "pobožná", môžem vás upokojiť. Dej viac pripomína mysteriózny thriller, než modlitebnú knižku :)

Bolo skvelé si konečne prečítať dych vyrážajúci príbeh, ktorého ani jedna zo štyristo strán nebola zbytočná. Tlieskam!

Petra

11 komentárov:

  1. Až tak, hej? :D No akosi mi to nesedí do môjho "leta plného klasiky" ale aj tak si dávam momentálne pauzu, takže keď bude niekde dostupná, aj by som po nej siahla...lebo takéto filozofickejšie knihy, kde musím rozmýšľať mám rada, len sa bojím toho náboženského spojenia, no nie z toho dôvodu, že by to bola modlitebná knižka, ale skôr sa bojím, či ho to naopak nebude haniť...už zniem ako moja babka, ale čo už, kresťanka sa nezaprie ;)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Haniť? No to vôbec nie! Toho sa naozaj báť nemusíš, knihu môže pokojne čítať ateista, kresťan, či budhista a nebude sa cítiť nijako dotknutý. Ide tam skôr o to ovplyvňovanie druhých vs. viera vo vlastný úsudok. Za seba naozaj vrele odporúčam a bola by som zvedavá, čo by si na ňu povedala :) Ale leto s klasikou ti chválim, túto perličku si nechaj ako jednohubku na September :D

      Odstrániť
    2. Tak to si ma dosť upokojila, asi predsa len dám na tvoju radu, lebo doteraz ti všetky tvoje tipy vyšli :D ;)
      Už teraz som si dala pauzu, lebo som začala čítať Adaptáciu, takže som si svoju výzvu narušila...+ som na mobile začala čítať Insanity, lebo sa dala stiahnuť free :D Takže, toľko k tomu, ako sa ja držím plánov! :D Ale nie, keď pohltám tieto momentálne kúsky, asi siahnem po nejakej dobrej klasike, lebo som zistila, že mi vyhovuje :)) ( v mojom momentálnom citovom rozpoložení :D)

      Odstrániť
    3. No, toto by bolo určite také vybočenie z tvojej komfortnej zóny, ale aj to sa niekedy musí a ako hovorím, bola by som zvedavá, čo by si na to povedala, tak snáď čoskoro upokojíš moju zvedavosť :) Premýšľam, aké by muselo byť moje citové rozpoloženie, aby som siahla po klasike :)) Ty si ako posledne siahla po Draculovi... hmm... no to si musela byť poriadne naštvaná :D
      Ja som dotiahla z knižnice niečo z modernej klasiky, Eugenides: Smrť panien. Tak snáď to prelúskam, je to krátke, hádam ma to neunudí k smrti :) Inak, ako môžeš niečo čítať na mobile? Niečo dlhšie ako 5 riadkový email? Veď mne by oči odišli už po prvej kapitole :))

      Odstrániť
    4. Tak snáď to bude skoro , ale nič nesľubujem ;) :D
      Nebola som :D :D Skôr som mala chuť sa báť...a trošku ma to v tomto ohľade sklamalo, lebo to zase až také strašidelné nebolo, ale aj tak sa mi to páčilo ;)
      Eugenides mi znie ako nejaký filozof a svojím názvom mi to trošku pripomína Quo vadis .. tak som zvedavá, čo na to povieš ;)
      Ako myslíš, že by ťa boleli oči? No, ja som zistila, že sa mi tak číta ľahšie ako napríklad na počítači, to skôr pri ňom ma bolia oči. Ale ani na mobile nečítam nejako extra veľa...preto mi to čítanie aj dlho trvá, ale ak si chcem veľmi prečítať nejakú knihu a nedostanem sa k nej v pevnej väzbe, tak sa uchýlim k takejto verzii. Napríklad som takto prečítala zatiaľ 4 časti série Nástroje smrteľníkov :D Stále preferujem knihy v ich pôvodnej pevnej väzbe, ale keď sa inak nedá... ;)

      Odstrániť
    5. Nástroje smrteľníkov prečítané na mobile ??? Tak to sa ti tá séria musela neskutočne páčiť :) Predpokladám, že do Kindla investovať asi nechceš, ja to chápem, no môžem povedať, že mne sa na tom číta neuveriteľne pohodlne a čítam na tom dokonca rýchlejšie, čož je veľká výhoda, keď mám TBR neskutočne dlhý :)

      Odstrániť
    6. Tak prvé tri časti mi išli dosť dobre, tá štvrtá už ani nie :D Ale dosť ma to chytilo ;))
      Akurát som si pozerala, či hovoríš o čítačke :D a no, to by bola pre mňa naozaj veľká investícia, takže zatiaľ sa musím uspokojiť s aplikáciou na mobile, ktorá sa volá Amazon Kindle :D Snáď si raz našporím peniažky aj na tú drahšiu verziu ;))

      Odstrániť
  2. No páni, já jsem nadšená! To si musím přečíst!! :) Námět vypadá vážně dobře a přiznám se, že o sektách jako takových mám jen poměrně povrchní informace, o to víc mě tato kniha láká. Nedávno jsem v nějakém filmu slyšela, že "náboženství je mor". Ono to tak kolikrát opravdu vypadá... Každopádně, Petro, děkuji za skvělou recenzi, alespoň bych si mohla po delší době zase něco přečíst v angličtině :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Supeeeer !! Ivcci, určite sa na to mrkni, myslím, že fanynke Gone girl by sa toto celkom mohlo páčiť :) Som rada, že kniha zaujala a rozhodne ju daj v angličtine, čítalo sa to výborne! Budem sa tešiť na prípadnú recenziu :)

      Odstrániť
  3. Peti, moc pěkná recenze, která mě na knihu ohromně navnadila! Jediné, co mě od toho odrazuje je to, že ještě není vydaná v češtině. Čtení v angličtině bych sice mohla zkusit, ale obávám se, že bych z toho neměla takový požitek :/ Takže asi budu vyčkávat - rok, dva ... :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem Luci :) No, možno sa dočkáme aj jej preloženia, ale dosť o tom pochybujem. Ale veľmi by ma zaujímalo, ako by túto knihu prijali naši čitatelia. Tak snáď raz....

      Odstrániť