Stránky

15. 7. 2015

Sabaa Tahir: An Ember in the Ashes // YA fantasy s nádychom reality (EN)

Autor: Sabaa Tahir
Názov: An Ember in the Ashes
Počet strán: 446
Goodreads

"Life is made of so many moments that mean nothing. Then one day, a single moment comes along to define every second that comes after. Such moments are tests of courage, of strenght."



Po mojom podľahnutí ošiaľu ohľadne ACOTAR od S.J.Maas som si povedala, že už nechcem vidieť žiadnu davom ospevovanú knihu aspoň mesiac. Ale keďže moja pevná vôľa je silná asi ako všetky moje ostatné predsavzatia typu "od zajtra chudnem"... siahla som po ďalšej YA fantasy, ktorá zaplavila Goodreads. A tentokrát to bolo veľmi príjemné prekvapenie!

Čo ma na knihe upútalo? Bude to znieť podivne, ale bola to dávka surovosti, ktorou sa autorka Sabaa Tahir rozhodla okoreniť svoj debutový román. Klasickú nešťastnú lásku Rómea a Júlie (v tejto knihe je to Laia a Elias) zasadila do prostredia pripomínajúceho staroveký Rím, z ktorého využila nielen kulisy, ale hlavne skvele opísala zúfalstvo zotročeného národa v kontraste s pocitom nadradenosti ich otrokárov. Navodiť atmosféru zvládla spisovateľka naozaj bravúrne, pripomenulo mi to trilógiu The Grisha Trilogy .

Hlavná hrdinka Laia je mladé dievča, ako inak - nezvyčajne krásne, ktoré pre záchranu svojho brata obetuje samú seba a súhlasí s tým, že sa dá najať do služieb znepriateleného národa ako slúžka, aby tak mohla vynášať informácie ľuďom, ktorí jej prisľúbili brata zachrániť. Laia sa dostane do služieb naozaj krutej a veľmi ľstivej panovníčky, pre ktorú je slúžka synonymom neživej veci. Laia sa tak zúfalo snaží zachrániť nielen brata, ale aj samú seba a tým rozohrá príbeh plný konšpirácií a podvodov, do ktorých sa ale sama zamotáva vo chvíli, keď stretáva syna svojej otrokárky, vojaka Eliasa.


Prvá polovica knihy bola zaujímavá a ponúkla originálne prostredie s príjemnou dávkou fantasy prvkov, no predsa len miestami niesla znaky klišé. Druhá polovica bola už trošku silnejšia káva. Hrdinovia odložili ružové okuliare a ich telo aj duša utŕžili veľa rán. Osobne oceňujem, že atmosféra ku koncu poriadne oťažela a príbeh získal na prirodzenej a nenútenej dramatičnosti. Hlavne posledných pár strán som si naozaj vychutnala...

Kniha je prezentovaná ako samostatný román, no všetkým čitateľom je jasné, že to bol len marketingový ťah a ide o sériu, ktorej vydanie druhej časti je na obzore. Táto hra na mačku a myš zo strany vydavateľa sa stretla s negatívnymi ohlasmi, no napriek tomu drvivá väčšina čitateľov dychtivo očakáva pokračovanie príbehu. Pokiaľ máte chuť na trošku ponurejší YA príbeh, kde okrem romantického štvoruhoľníka dostáva priestor aj otázka dôležitosti rodiny či ceny priateľstva a nevadia vám trošku surovejšie scény, skúste si prečítať tento kúsok!

Petra

4 komentáre:

  1. Tak a už viem, čo budem čítať, keď skončím Brave new world :D Som rada, že si na to napísala recenziu, lebo mňa ten hype okolo nej tak trochu obchádzal :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tiež som si myslela, že sa do toho nepustím, ale bolo to milé prekvapenie, som zvedavá, čo na to povieš :)

      Odstrániť
  2. Po tejto knihe som pokukovala už dlhšie, ale čakala som na nejaký názor predtým, ako si to prečítam. Super, že si na to napísala recenziu. Vyzerá to tak, že sa do toho v najbližšej dobe určite pustím. :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No skús, možno ťa to príjemne prekvapí, rovnako ako mňa. Prvá polovica ma neodvarila ale druhá bola prekvapujúco dobrá, tak sa hádam prehryzieš až k záveru :)

      Odstrániť