Stránky

13. 12. 2014

Laini Taylor: Dcéra dymu a kostí ( #1 a #2) // Cukríková romanca?

Autor: Laini Taylor
Názov: Dcéra dymu a kostí ( #1)
Pôvodný názov: Daughter of smoke and bone
Počet strán: 285
Slovenské vydanie: Ikar (2011)
Séria: Dcéra dymu a kostí (3 diely)

"Kedysi obloha spoznala ťarchu tiahnucich armád anjelov...
a vietor pekelne dul ohňom ich krídel."


Keď mi skvelá blogerka Moon povedala, že na Slovensku sa séria Dcéra dymu a kostí neteší moc veľkej popularite, zarazilo ma to. Mňa prvý a druhý diel nadchol a na Goodreads má celá séria veľmi vysoké hodnotenie. Tak som si prešla pár československých recenzií a hneď mi bolo jasné, čo je vo veci.

Väčšina blogerov recenzovala len prvú časť série a k druhej sa ani neodostali. Chápem, ak im príbeh nesadol a nechceli mu venovať viac pozornosti. No toto dielo je rozdelené do troch kníh spôsobom: úvod, jadro, záver.  Hodnotiť prvú časť ako sladkú romantiku je ako prečítať si prvé dejstvo Rómea a Júlie a prehlásiť, že je to cukríková fraška.

Prvý diel s názvom Dcéra dymu a kostí nás privádza do Prahy. Zoznamujeme sa s Karou, podivnou mladou ženou, ktorá zbiera zuby pre svojho ešte divnejšie starého priateľa Priepastníka. Karou nielenže nechápe význam zbierania zubov mŕtvych zvierat a ľudí, no sama nevie, kam patrí a kto vlastne je. Laini Taylor pre nás v úvodnej časti pomaly buduje základy nového sveta menom Eretz. Je to svet "za dverami", svet odvekej vojny dvoch úhlavných nepriateľov - anjelov a chimér.

"Hoci ľudských zubov je na svete nadostač, keď ich treba zohnať, môže to byť niekedy zaujímavé. Do smrti nezabudne na tie dievčatá s krvavými ústami v skladisku. Žili, no ich utrpenie sa ešte neskončilo. Možno sa im dajako podarilo vyviaznuť. Vždy, keď si na ne spomenula, vymyslela koniec, ako ju to naučila Issa, aby sa zbavila zlých snov a mohla pokojne spávať. Keby neverila, že im umožnila utiecť od priekupníkov, tak by tú spomienku nezniesla."

Karou žije na hranici oboch svetov a snaží sa pochopiť, kam vlastne patrí. Pravda sa jej pomaly začína odhaľovať, keď v Prahe stretáva anjela, ktorého jediným zámerom je zabiť ju. Karou začne pátrať po svojej minulosti, spája rôzne fakty a  odkrýva obraz, ktorý by si radšej nikdy nepriala vidieť.



Názov: Dni krvi a trblietavých hviezd ( #2)
Pôvodný názov: Days of blood and starlight
Počet strán: 344
Slovenské vydanie: Ikar (2013)

Druhý diel príbehu sa odohráva v Eretze. Je to príbeh vojny...plný pochmúrnosti, bolesti, zrady a sĺz. Laini Taylor si v tomto dieli naozaj vybúrila svoju fantáziu. Príbeh dostal hĺbku, postavy v ňom akoby dospeli a zvážneli.

Pre mňa osobne boli najväčším plusom oboch kníh vedľajšie postavy chimér.

Chiméra (postava z gréckej mytológie) je bytosť - hybrid rôznych zvierat, často s ľudskou hlavou či ľudskými rukami. Napriek tomu, že autorka samotnému opisovaniu postáv nevenovala dlhé pasáže, vedela som si vo svojej mysli predstaviť každú jednu chiméru. A keď im ešte vliala do žíl život a do úst dala hlas, ocitla som sa v naozajstej fantázii.

"S nechuťou vzal meč. Vezmi zbraň a staneš sa nástrojom s rovnakým poslaním - nájdi tepny a presekni, nájdi končatiny a odtínaj, nájdi živé a usmrcuj. Nijaký iný dôvod držať zbraň a stať sa zbraňou nie je. To mu vštepili."

Prvý diel série sa naozaj môže miestami rysovať ako sladká "chacha-chichi" story a to hlavne v úvode vďaka Zuzane, postave z reálneho sveta, ktorá je občas až moc pubertálne naladená. Našťastie ale nedostáva moc priestoru a Laini ju používa len ako "odľahčovač" atmosféry.

Centrom príbehu je zamýšľanie sa nad zneužívaním slepej poslušnosti a vernosti ľudí na dosahovanie osobných cieľov nadradeného jednotlivca. A to pod zámienkou ochrany vlastného národa. Nadčasové, čo myslíte?

Ja si určite prečítam aj tretí, záverečný diel, no keďže ten ešte nebol preložený, čaká  ma 600 strán angličtiny. Som predsvedčená o tom, že to bude stáť za to!

"Na viadukte viseli mŕtvoly, osem anjelov s rozprestretými krídlami. Zdalo sa, že sa usmievajú, pohľad zblízka však vydesil aj otrokárov. Tie ich tváre...narezali im kútiky úst a roztiahli do grimasy. Otrokári i troci vedeli, čo to znamená."

Zhodnotenie:

Komu by som sériu doporučila? Hornej vekovej hranici YA a dospelým, ktorí chcú začať s fantasy, no nechcú siahať po klasických dielach ako Hobit či Pán prsteňov.

Prečítam si aj iné diela od autorky? Viem, že po Dcére dymu vydala Laini dve kratšie novelky, do tých sa mi moc nechce. Ale ak sa rozhodne napísať novú fantasy, tak po nej určite siahnem.

Odkaz autorke: Natrhnutý úsmev!  Ak si z tejto série niečo zapamätám, tak to bude tento výjav..

Petra

9 komentárov:

  1. Já sérii bohužel nečetla, ale časem se na ni chystám. Nevypadá to totiž špatně a už jsem na to četla pár pozitivních recenzí.A těch špatných není zas tolik.. :) Skvělá dvoj recenze, určitě si díky tomu série získá další čtenáře :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Děkuji Ilonko :) Možná bude fajn, když si počkáš na přeložení i závěrečného dílu a pak slupneš všechno najednou. Ale pozor, slyšela jsem, že česká verze je nějak špatně přeložená a chybí tam někde půlka některé kapitoly... ? :(

      Odstrániť
  2. Celkom si ma na sériu aj navnadila, možno tomu dám šancu, ak sa k tomu dostanem :)
    Inak, pekný nový vzhľad :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. "Ak sa k tomu dostanem..." , tak toto dôverne poznám! :) Tak ak sa k tomu dostaneš, jednotku preleť očami a vychutnaj si dvojku a trojku dáme ako spoločné čítanie v angličtine :D
      Ďakujem za pochvalu :))

      Odstrániť
  3. Ja som touto sériou tak tiež ohromená ako aj ty. Veľmi ma mrzí, že tretiu časť nepreložia.. pre mňa je to veľké nešťastie lebo angličtinu moc neovládam a kým si prečítam tú jednu knihu, ktorú budem musieť stále prekladať, tak aj zabudnem o čom to vlastne bolo.
    Článok je super! :)

    www.readingbookswithlove467.blogspot.sk

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Myslíš, že to nebudú prekladať?? No ja nejak dúfam, že áno, nejak som po tom nepátrala ale predpokladala som, že to dokončia. Aj keď by to nebola prvá séria, ktorá sa nedokončí, ale bola by to škoda.

      Ďakujem za pochvalu a som rada, že sa kniha páčila :)

      Odstrániť
    2. Písala som do Ikaru a tí mi napísali že nebudú, čo je podľa mňa pri takejto skvelej sérii škoda. Mohlo by ju však preložiť nejaké iné vydavateľstvo ale to sa asi nestane.

      Odstrániť
    3. Ohhh, to snád nie je pravda :(( Možno ju preložia v Čechách, ale neviem, či by som do toho šla. Český preklad úplne zvrzali a dokonca im tam niekde vypadlo pol kapitolky :( No... už to vidím len na tú angličtinu, ach jaj. 600 strán o chimérach.. to ma zabije :D Mali by sme dať spoločné čítanie ako morálnu podporu, čo ty na to? :D A ďakujem za podstatnú info, ja by som čakala ešte asi mesiac-dva na preklad, takto aspoň viem, že zbytočne...

      Odstrániť
    4. Poviem ti tak, že radšej by som si to prečítala po česky ako po anglicky. A hej, v pohode môžme! :D Pre mňa len lepšie, nemala by som s tým toľko práce a lepšie by som tomu snáď porozumela, keby mi niekto aj pomáhal :D
      A ešte.. keď som dočítala druhú časť, po celom internete som hľadala, či vyjde tretia a keď som nič nenašla, tak som im napísala a odpísali mi že nevyjde. Ale tak fakt je to škoda!

      Odstrániť