Stránky

12. 8. 2014

Erin Morgenstern: Nočný cirkus // Harry Potter pre dospelých ?

"Život nás niekedy zavedie na nečakané miesta. Nezabúdajte, že budúcnosť nie je vytesaná do kameňa."


Anotácia: Román Nočný cirkus sa odohráva na prelome devätnásteho a dvadsiateho storočia a jeho hrdinami sú dvaja mladí kúzelníci, ktorých už od raného detstva viedli k tomu, že sa zúčastnia na súboji, čo sa mal odohrať na neutrálnej pôde - tou pôdou sa stal Cirque des reves. Cirkus snov prichádza všade bez ohlásenia. A na bráne visí tabuľa: Otvárame za súmraku, zatvárame za úsvitu. Cirkus je úplne iný ako všetky známe cirkusy. Celý je ladený do čierno-biela a predmety sa v ňom skutočne menia na vtáky a ľudia skutočne miznú. Obaja mladí kúzelníci mali od narodenia nadprirodzené schopnosti, ktoré si z roka na rok zdokonaľovali, ale keď ich súboj trval už dlhšie, z dvoch mladých ľudí, ktorí mali byť súpermi, sa stali zaľúbenci. Ale keďže ich učitelia neschvaľovali tento vzťah, museli prekonať veľké prekážky, aby mohli byť spolu. Z románu priam dýcha atmosféra kúzelného cirkusu z prelomu 19. a 20. storočia, vôňa jabĺk v karameli a horiaceho dreva, ale mágiou dielo uchváti aj ľudí, ktorí nikdy neboli vyznávačmi cirkusov.

"Rozdiel medzi súperom a partnerom je len otázkou uhla pohľadu."

Môj názor: Čítať túto knihu je ako rozthať strany pútavého príbehu na malé kúsky a potom si po jednom vyťahovať náhodný útržok a snažiť sa prísť na to, či práve čítate záver, stred alebo úvod knihy. Je to taký malý magický chaos o ktorom neviete, čo si máte myslieť, ale pristihnete sa pri tom, že vás kniha niečím zvláštnym priťahuje. Je to zvláštna kniha pre zvláštnych ľudí.

Kniha je rozdelená do piatich častí, z ktorej každá má veľa malých kapitol. V prvej časti som sa absolútne neorientovala ani v postavách, ani v tom, čo mi chce autor vlastne povedať. V druhej časti sa mi už príbeh začal viac odhaľovať a ja som dokázala pospájať niektoré útržky k sebe tak, aby zapadli... 
Myslím, že napísať recenziu na túto knihu nie je možné, ide o tak zvláštne dielo, že na konci knihy ani neviete, či by ste ho doporučili svojim kamarátom... 

"Ty si presvedčná, že by si nedokázala žiť s takou bolesťou. Ale s bolesťou netreba žiť, stačí ju len pretrpieť."


Čo ale viem bezpochyby je fakt, že táto kniha by bola úžasným námetom na film, ktorý by som milovala od prvého okamihu do záverečného spustenia opony. Pokiaľ by bol natočený v podobnom pompéznom štýle, ako bol muzikál Moulin Rouge, tak by som na to šla asi hned dvakrát !

Ak sa knihu rozhodnete čítať, vrelo doporučujem pozorne sa zamyslieť nad tým, v akom období a kde práve sa nachádzate (je to uvedené pri každom názve kapitoly). Ja som nejak predpokladala, že sa jednoducho posúvam v časovej línii dopredu a oouha, omyl! :) Čo kapitola, to iné miesto a iná doba. 
"Prečo sa nezaujímate, ako robím svoje triky?"
"Lebo to nechcem vedieť. Radšej zostanem neosvietený, aby som si vychutnal tmu."

Info: 

Originálny názov: The night circus
Počet strán: 352
Vydavateľstvo: Ikar

"Život nás niekedy zavedie na nečakané miesta. Nezabúdajte, že budúcnosť nie je vytesaná do kameňa."



Moje hodnotenie: 4/5

Kompilácia obrázkov ku knihe:

2 komentáre:

  1. HMMM.. Magický realizmus mám rada, uvidíme...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Túto prečítala dokonca aj moja mamina a tá vôbec magický realizmus nemusí, tak budem dúfať, že sa tiež bude páčiť a trafí sa ti do vkusu :)

      Odstrániť